Tijdens het intake gesprek bleek dat diverse poststukken niet geopend werden. Het betrof rekeningen en meerdere aanmaningen. En ook de gerechtsdeurwaarders hadden de weg naar zijn adres gevonden.

Ik vroeg hem waarom hij geen contact had opgenomen met de crediteur. Hij had geen idee hoe hij dat moest aanpakken. Ik vertelde hem hoe hij kon vragen om een betalingsregeling. We hebben afspraken gemaakt hoe we samen zijn financiële administratie weer op orde gingen maken.

Blij verrast hoorde ik bij onze volgende afspraak dat meneer mijn advies ter harte had genomen. Hij had een afspraak kunnen maken met de crediteur. Samen hebben we naar zijn inkomsten en uitgaven per maand gekeken. We hebben gezocht naar mogelijke besparingen en eventueel recht op belastingtoeslagen. In overleg hebben we een maand- en jaarbudget opgesteld.

Niet meer lijdzaam afwachten

Bij elk volgend gesprek zag ik zijn zelfvertrouwen toenemen. Hij wachtte niet meer lijdzaam af, nam het heft weer zelf in handen en ging weer verantwoordelijkheid nemen voor zijn acties.

Met voldoening en positieve energie keer ik dan terug naar huis. Mensen krijgen met mijn hulp weer overzicht, omdat de administratie weer overzichtelijk is. En dat geeft rust in hoofd en huis en dus het vermogen om zelf weer op de juiste manier verder te gaan.